2014. november 23., vasárnap

„Szüleim nomádok, én egy hős vagyok!”

Nomád. Jelentése vándorló. Hős. Jelentése harcos, megmentő, fiatal. Általánosan ezt jelentik ezek a fogalmak. Jelen esetben a fogalmak mellé olyan kifejezések is társulnak, mint „digitális bevándorló”, „digitális bennszülött”, „9/11-esek, vagy D(digitális)-sek, vagy R(responsibility)-esek, vagy Z-sek”…

Az elmúlt években népszerű lett a különböző nemzedék- és generációelméletek alkalmazása a hétköznapokban. Ezek az elméletek az 1900-as éveket osztják fel különböző korszakokra, melyek az alapvető társadalmi és tudományos változásokra alapulnak.

Két amerikai író, történész, szerző, William Strauss és Neil Howe, az elmúlt húsz-harminc évben tanulmányozta az amerikai történelmet és felfigyeltek a generációk váltakozására – ami alapjában azért nem túl nagy felfedezés –, hogy az egy generációba csoportosítható emberek hasonlóan viselkednek, és hogy ezek a generációk – legalábbis felépítésben – ismétlődnek. Négyféle generációt különböztetnek meg:
  •     intézmény – erős, egyén – gyenge;
  •    ébredés: az egyén megkérdőjelezi az intézményt/rendszert;
  •   intézmények gyengülése, magas szintű individualizmus;
  •  válság: intézmények újra alapítása, más megközelítésből, más alapokról.

Strauss és Howe minden generáció-sémához egy embertípust rendeltek: válság idején születettek – próféták, ébredők – nomádok, közösségépítők – hősök, válságba születettek – művészek. Ezekhez pedig időszakokat rendeltek (születés alapján):
  •     1940-1950-es évek (baby boom - veteránok): próféták;
  •     1960-1970-es évek (X-generáció – digitális bevándorlók): nomádok;
  •     1980-1990-es évek (Y-generáció – digitális bennszülöttek): hősök;
  •     2000-es évek (Z-generáció – digitális őslakosok): művészek.
A két férfi több könyvben is leírja saját generációelméletét. Mára már többféle felosztása van az 1900-as éveknek és főként az X,Y,Z megnevezést használják. Sőt, a 2010 óta született gyerekek már az alfa-generációt képezik.

Így lettek a szüleim nomádok, én pedig egy igazi hős… Sajnos a mese itt véget is kell, hogy érjen, mert ez és az ehhez hasonló elméletek igen sok kérdést hagynak hátra bennem és a társadalom egy részében.

Az elkülönítés alapvető célja, hogy magyarázza a generációk információs, technikai, kulturális különbségeit és jellemezze az adott generációt. Különös hangsúlyt fektetnek a különbségek kiemelésére és a technikai vívmányok hatására.

A legnagyobb probléma az internet. Legalábbis az X-esek vagy attól idősebbek és az Y,Z-sek között. Az X-esek legfőbb félelme, hogy az Y és Z generációs fiatalok az internet adta lehetőségek miatt negatív irányba torzítják a társadalmat. Lássuk be, erre igen nagy a lehetőség, hiszen az internet világában annyi információ áramlik a másodperc törtrésze alatt, hogy az emberi agynak igencsak meg kell dolgoznia a lényegért. De miért kell rögtön feltételezni, hogy a fiatalok az újat, a modernt, tehát –„szinte egyértelműen”- a rosszat találják lényegesnek?!

Problémának tartják a „nomádok”, hogy az ifjabb generációban élők saját virtuális világgal rendelkeznek. (Zárójelben jegyzem meg, hogy itt már az Y és Z kategória között is jelentős különbségek figyelhetők meg.) Ezzel mi a baj? Régen is sülve-főve együtt voltak a barátok, haverok, csak épp az utcán bandázva. Ma is így van ez, csak a különböző chatszobák lehetővé teszik azt, hogy Debrecen- Eger- Budapest egy időben kapcsolatba léphessen. Nyilván nem ezzel és az ehhez hasonló millió példával van a baj. A technikai hatás az, amit az X-esek nehezen viselnek.

Mit vár el a kialakult technika? Legyél bármikor, bárhol elérhető. Válaszolj azonnal. Használd a különböző tartalmakat és lehetőség szerint oszd is ezt meg. Hogy meg tudd osztani, kellenek a hatalmasabbnál hatalmasabb ismertségi körök. Na álljunk meg egy percre. Mi? Persze valóban ezek az „ismerősök” annyira nem ismerősök. Egyszerűen olyan emberek, akiket például hallomásból, internetről ismersz. Még jobb, ha azokat a megosztani kívánt tartalmakat saját magad hozod létre.

A generációelmélet lényege még, hogy jellemezze az adott kategóriát. Rengeteg felsorolás, táblázat található az interneten, hogy mi jellemzi az Y és Z generációt. Több olyannal is találkoztam, amit „fáj” olvasni, kicsit igazságtalannak tartok:
  •       érzelmi inkontinencia – megerősítésre vágyakozás: Kikérem az Y és Z generációs társaim, akik (icipici túlzással) kb. velem egyidősek (20) nevében! Kérném azon X-esek jelentkezését, akik a 15-25-ös éveikben nem vágytak érzelmi megerősítésre, jelen esetben nem feltétlenül a szülőkre gondolok, hiszen tőlük ezt hamarabb megkapjuk, azon barátok megerősítését várjuk, akikről feltételezzük, hogy mostantól a sírig BF (best friend) – jeink lesznek.
  •       új szavak megjelenése: Nyelvújítás, mi baj ezzel? Új szavak kellenek, hiszen fő a változatosság (értem én, hogy a magyar nyelvet művelni kell, lehetőleg helyesen, de ha pl. a lájkolni szót helyesen alkalmazzák, miért ne lehetne helye a magyar nyelvben?).
  •       önálló tanulás – felgyorsult információszerzés: Már gondolkodom egy ideje, hogy ez miért baj, még nem tudom, de rá fogok jönni; bár szerintem alapvetően az, hogy egy fiatal megtanul magától tanulni nem olyan hatalmas probléma – vagy én lennék túl pozitív és naiv?!
  •       tanári tekintély elvesztésével járhat: Én, aki tanárnak készülök, úgy gondolom emellett nem mehetek el szó nélkül. Amíg a tanár emberként viselkedik lesz tekintélye a diákok között. Nem gondolom, hogy a tekintély elvesztésével járna, ha a diák utánanéz valaminek az interneten, sőt, ezernyi lehetőség adódik ez által a tanár kezébe. A tekintély megmarad, a lehetőséggel pedig élni kell!

Nem is szeretnék eltérni az utolsó témakörtől. Azaz, hogyan kell kezelnie a helyzetet egy tanárnak, aki X-Y generációs. Amennyiben a diákokat helyezi egy pedagógus a középpontba, onnantól kezdve a generációs eltérés nem akadály, hanem a lehetőségek tárháza. Egy diák is szívesebben érintkezik egy olyan tanárral, aki nem elutasító a technikát tekintve, aki igyekszik felvenni az iramot. Nem szabad a pedagógusnak megragadni egyféle tanítási módszernél, amely eddig bevált, mert „ezek a mai fiatalok” bizony mások, mint régen.

Bár könnyű a skatulyázás, a különbségek kidomborítása, az általános jellemzők aggatása, mégis úgy gondolom, hogy nem szükséges. Vannak természetes különbségek a generációk között (és itt nem az X-Y-Z-alfa generációkra gondolok, hanem egy nagymama-unoka generációra), mert milyen szörnyű is lenne, ha nem lenne. De ez nem baj és nem megoldandó probléma. Ez egyszerűen természetes. Ezt nem kell kezelni. Nem szükségesek az elméletek a nagy szavak, mint digitális őslakos vagy bennszülött. Arra a közmondásra kell gondolni, amit oly sokszor hallunk, mi fiatalok: jó pap is holtig tanul.


Ezért én inkább maradok egy egyszerű főiskolai hallgató, mintsem „hős”.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése