Mi
a tanár szerepe? Ezt nem lehet egy-két szóval meghatározni, mert nagyon
összetett a feladatkörük. A köztudatban az él, hogy tanítsa meg a gyereket
arra, amit tudnia kell, osztályozza és napközben, amíg iskolában van, vigyázzon
rá. Ez nem ilyen egyszerű és emiatt nagyon lebecsülik a tanári tevékenységet.
Persze
nagyon fontos, hogy a szakterületét kellő alapossággal ismerje és ezt elő is
tudja adni, de közben fel kell mérnie a diákok igényeit. Tisztában kell lenni
az érdeklődési körükkel, de azt se teheti meg, hogy teljesen a tanulók
igényeihez alkalmazkodjon, mert akkor a törzsanyagot nem biztos, hogy szeretnék
megtanulni. Meg kell találnia a megfelelő módszert a nehezebb anyag
megtanításához, amit nem biztos, hogy egyből meg is talál.
Ha
azt látja, hogy egy diáknak valami nem megy, akkor nem szabad letudnia azzal,
hogy jajjj biztos nem figyelt oda órán/jajjj biztos nem tanulta meg rendesen az
anyagot, mert ezzel csak hárítja a felelősséget és nem születik valós megoldás.
Ilyenkor érdemes kicsit mélyebbre néznie, hogy mi lehet a probléma és ha ez
megvan rávezetéssel vagy az anyag újramagyarázásával meg tudja oldani.
Mivel
a diákok (főleg az általános iskola alsó osztályosai) nagyon képlékenyek, így
jelentősen tudja befolyásolni a személyiségüket. Nem kell teljesen
megváltoztatni a gyereket, de fel kell készítenie a későbbi feladataira, hogy
sikeresen felvételizzen vagy esetleg a munka világában tudjon boldogulni.
Egy
osztályfőnöknek ennél is összetettebb a feladata. A legfőbb nevelői munkát az
iskolán belül ő végzi, hiszen ha a diákoknak valami problémájuk van, akkor ő az
első akit megkeresnek (persze csak ha olyan jellegű a probléma, melyhez tanár
segítsége szükséges). Neki kell összefognia az osztály és neki kell őket
vezetni az évek folyamán. A különböző iskolán kívüli programokkal (színház,
osztálykirándulás, teadélutánok, stb.) nem csak megismeri a diákokat alaposabban,
hanem még formálni is tudja a hozzáállásukat, érdeklődésüket.
Emellett
tudnia kell a tanulók iskolán kívüli életéről is. Meg kell tanulnia együtt
dolgozni a szülőkkel is, hiszen ha egy gyermek tanulási problémáit nem lehet
egyszerűen figyelemfelkeltéssel és magyarázással megoldani, akkor valószínűleg
más van a háttérben, amit a családdal közösen kell megoldani.
Mára
a tanárok feladata kibővült az IKT eszközök használatával. A mai diákoknak már
nagy igényük van a technikai fejlettségre és a tanároknak ehhez alkalmazkodniuk
kell. Hiszen mennyivel könnyebb lekötni a diákok figyelmét egy szépen
megszerkesztett prezentációval, mint egy monoton, unalmas előadással…
Sajnos
nagyon sok esetben hallható ma már, hogy a gyerekeket a szülők teljesen a
tanárok gondjaira bízzák. Otthon nem kapják meg azt a fajta nevelést, amit alap
esetben a szülőktől kéne elsajátítani, és ez nagyon sok probléma okozója. Mivel
az ilyen gyerekek a tisztelet legrosszabb példáját látják otthon, így a
tanárral szemben is elfogadhatatlan a viselkedésük és ezt akármennyire jó is az
adott pedagógus nem tudja kinevelni, így a későbbiekben is fellépnek problémák,
amik akár a diák teljes életét tönkretehetik és amit a pedagógus kénytelen
tehetetlenül végignézni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése