2014. november 18., kedd

A tanár szerepe

Mi a tanár szerepe? Ezt nem lehet egy-két szóval meghatározni, mert nagyon összetett a feladatkörük. A köztudatban az él, hogy tanítsa meg a gyereket arra, amit tudnia kell, osztályozza és napközben, amíg iskolában van, vigyázzon rá. Ez nem ilyen egyszerű és emiatt nagyon lebecsülik a tanári tevékenységet.

Persze nagyon fontos, hogy a szakterületét kellő alapossággal ismerje és ezt elő is tudja adni, de közben fel kell mérnie a diákok igényeit. Tisztában kell lenni az érdeklődési körükkel, de azt se teheti meg, hogy teljesen a tanulók igényeihez alkalmazkodjon, mert akkor a törzsanyagot nem biztos, hogy szeretnék megtanulni. Meg kell találnia a megfelelő módszert a nehezebb anyag megtanításához, amit nem biztos, hogy egyből meg is talál.

Ha azt látja, hogy egy diáknak valami nem megy, akkor nem szabad letudnia azzal, hogy jajjj biztos nem figyelt oda órán/jajjj biztos nem tanulta meg rendesen az anyagot, mert ezzel csak hárítja a felelősséget és nem születik valós megoldás. Ilyenkor érdemes kicsit mélyebbre néznie, hogy mi lehet a probléma és ha ez megvan rávezetéssel vagy az anyag újramagyarázásával meg tudja oldani.
Mivel a diákok (főleg az általános iskola alsó osztályosai) nagyon képlékenyek, így jelentősen tudja befolyásolni a személyiségüket. Nem kell teljesen megváltoztatni a gyereket, de fel kell készítenie a későbbi feladataira, hogy sikeresen felvételizzen vagy esetleg a munka világában tudjon boldogulni.
Egy osztályfőnöknek ennél is összetettebb a feladata. A legfőbb nevelői munkát az iskolán belül ő végzi, hiszen ha a diákoknak valami problémájuk van, akkor ő az első akit megkeresnek (persze csak ha olyan jellegű a probléma, melyhez tanár segítsége szükséges). Neki kell összefognia az osztály és neki kell őket vezetni az évek folyamán. A különböző iskolán kívüli programokkal (színház, osztálykirándulás, teadélutánok, stb.) nem csak megismeri a diákokat alaposabban, hanem még formálni is tudja a hozzáállásukat, érdeklődésüket.

Emellett tudnia kell a tanulók iskolán kívüli életéről is. Meg kell tanulnia együtt dolgozni a szülőkkel is, hiszen ha egy gyermek tanulási problémáit nem lehet egyszerűen figyelemfelkeltéssel és magyarázással megoldani, akkor valószínűleg más van a háttérben, amit a családdal közösen kell megoldani.
Mára a tanárok feladata kibővült az IKT eszközök használatával. A mai diákoknak már nagy igényük van a technikai fejlettségre és a tanároknak ehhez alkalmazkodniuk kell. Hiszen mennyivel könnyebb lekötni a diákok figyelmét egy szépen megszerkesztett prezentációval, mint egy monoton, unalmas előadással…

Sajnos nagyon sok esetben hallható ma már, hogy a gyerekeket a szülők teljesen a tanárok gondjaira bízzák. Otthon nem kapják meg azt a fajta nevelést, amit alap esetben a szülőktől kéne elsajátítani, és ez nagyon sok probléma okozója. Mivel az ilyen gyerekek a tisztelet legrosszabb példáját látják otthon, így a tanárral szemben is elfogadhatatlan a viselkedésük és ezt akármennyire jó is az adott pedagógus nem tudja kinevelni, így a későbbiekben is fellépnek problémák, amik akár a diák teljes életét tönkretehetik és amit a pedagógus kénytelen tehetetlenül végignézni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése