Saját
tapasztalataimból kiindulva eddig nem szerettem a csoportmunkákat, mert a mi
középiskolai osztályunkban vészesen felborult a rend. A csoportmunkák
alkalmával is kialakultak az addig is fennálló klikkek és így a
legzajosabb/legbefolyásosabb csoport tönkre tudta tenni az órát a folyamatos
közbeszólásával és rendetlenkedésével.
Majd
a főiskolai csoportmunkák alkalmával rájöttem, hogy lehet ezt másképp is
csinálni, Mivel egymásnak teljesen idegen emberek kerültek egy szakra a klikkek
kialakulása csoportmunkák esetén nem állt fenn az első pár hónapban. Ebben az
esetben a csoportmunka ismerkedési funkciót töltött be és segítette az
összeszokást.
Szerintem
általános és középiskola első osztályaiban a legjobb módszer a diákok
összeszoktatására/megismerkedésére. Mivel nem ismerik egymást (max 1-2 embert)
elég feszélyezett a légkör, amit oldani kell. [Gyakori jelenség, hogy ha
bekerülnek középiskolába a gyerekek, akkor a volt osztálytársak – esetleg
évfolyamtársak – a padokban egymás közelébe rendeződnek]. Nem a legjobb, ha a
tanár végig kérdezi, hogy ki honnan jött, mert így egyfajta keretek közé szorul
a beszélgetés (valamint pár ember bemutatkozása után már nem is érdekli a diákokat
az egész). Csoportokba rendeződve sokkal felszabadultabban ismerkedhetnek és
„pozitívan csalódhatnak” olyan osztálytársaikban, akikről addig a kinézete vagy
a viselkedése miatt nem a legjobbat feltételezték.
Általános
iskolai osztályokban gyakoribbá kéne tenni a csoportmunkákat, mert egy kisebb
gyerek nem tud ugyanarra az „unalmas” tanórára végig koncentrálni, mint egy
felső tagozatos vagy középiskolás diák (Persze középiskolákban se árt néha felüdülés
jelleggel csoportmunkát tartani). A gyerekek is élvezhetnék ezt a fajta
változatosságot és így a tananyagot is könnyebben, játékos formában tudnák
feldolgozni és megtanulni, valamint már kiskorukban hozzászokhatnak a
folyamatos szerepléshez és ahhoz, hogy együttműködjenek társaikkal.
Tény,
ilyenkor a tanár háttérbe szorul, de a kibontakozásra így van a gyerekeknek a
legnagyobb esélye. Ha csoportmunkát tart a tanár mindenképp figyelnie kell
arra, hogy a kiadott anyag feldolgozásánál legyen mindenkinek elég ideje a
kidolgozásra. Abban az esetben, ha látja, hogy a diákok elakadtak a
csoportmunkában, nem értik teljesen a feladatot, akkor óvatosan próbálja
rávezetni őket a helyes megoldásra, de semmiképp ne mondja meg nekik mit is
kell pontosan leírniuk/csinálniuk.
Amikor
a kiadott anyagot előadására kerül sor, a tanár ne rontsa el azzal a munkát,
hogy folyamatosan a diákok szavába vág és kiegészíti őket, mert akkor a diák
butának érezheti magát és elveheti a kedvét a tanulástól is, mert azt fogja
gondolni: minek tanuljak/készüljek, ha a tanár úgy is jobban tudja? Persze nem
árt a végén kiegészíteni őket, ha nem mindent írtak le az adott témáról, de ezt
se szabad túlzásba vinni. Csak a feltétlenül fontos részekkel egészítsük ki.
Emellett fontos megdicsérni őket, mert ez motiválhatja őket a továbbiakban és
nem feltétlenül kellemetlen feladatként fognak tekinteni a csoportmunkára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése