Digitális
nemzedék, „z” generáció, digitális bennszülöttek… mind olyan fogalmak, melyeket
a technikai fejlődés generált. Amikor ezeket a fogalmakat halljuk (akár
először, akár sokadszor) egyből a mai tízen és huszonéves korosztályra
gondolunk akaratlanul is.
De
miért is?
Az
1980-as ’90-es évek elején megjelentek a kezdetleges technikai eszközök, mint
pl. a nintendok, commodore számítógépek és mobiltelefonok első formái… ám ezek
csak nagyon kevés háztartásba jutottak el kezdetben, hiszen az áruk igen magas
volt és az emberek ekkor még inkább töltötték barátaikkal/ismerőseikkel a
szabadidejüket, így nem is volt igényük ilyen szórakozási alternatívákra. Így
az a felvetés, hogy a huszonévesek „digitális bennszülöttek” lennének, ezen a
ponton megdől, hiszen ekkor még csak minden kezdetleges volt.
Az
évezred végén viszont elkezdődött egyfajta érdeklődés a technikai újítások
iránt, ám ez még mindig nem volt annyira jelentős, mint napjainkban.
De
akkor kiket is nevezhetünk digitális nemzedéknek és/vagy bennszülötteknek?
Ezt
nem lehet egykönnyen eldönteni. Ha már mindenképp korosztályokban akarunk gondolkodni,
akkor talán a mai tizenévesekre mondhatnánk rá, hogy digitális nemzedék, bár ez
így ebben a formában szintén nem állja meg a helyét. Ugyanis gyerek és gyerek
között is hatalmas különbségek lehetnek.
Nézzünk
egy egyszerű példát: van egy jól nevelt városi gyerek, akinek a szülei „gazdagnak”nevezhetőek.
Ennek a kisgyereknek az első pillanatától fogva már jelen lehetnek számítógépek,
okostelefonok, televízió és hasonlók, hiszen a szülők megengedhetik maguknak és
a legtöbb esetben meg is veszik. Gyakori jelenség, hogy anyuka/apuka odaadja a
gyermeknek a telefont, hogy lefoglalja magát, amíg pl. utaznak vagy csak
egyszerűen várakozni kell az orvosi rendelőben.
Ezzel
ellentétben egy hátrányos helyzetű gyerek más körülmények között nő fel. Mint
ahogy a nevük is elárulja, hátrányból indulnak, és ez talán akkor érzékelhető a
legjobban, ha bekerül egy új közegbe. Az ilyen gyerekeknek nincs otthon
számítógép vagy telefon és televízió is csak a legritkább esetben. Amikor
bekerülnek iskolába legjobb esetben már alsó tagozatban találkozhatnak IKT
eszközökkel.
A
példa persze a két végletet jeleníti meg, de ha két ilyen gyerek találkozik,
akkor kijöhetnek a társadalmi különbségek. A hátrányos helyzetű így nem
nevezhető „digitális bennszülöttnek” és az általános elmélet itt meg is dőlt.
Ezekre a gyerekekre talán a „digitális bevándorló” elnevezést használhatnánk,
hiszen később ők megismerkednek vele, de nem a kezdetektől van jelen az
életükben.
Esetleg
abból a szempontból sorolhatjuk őket is a digitális nemzedékhez, hogy az
információ feldolgozása már náluk is másképpen zajlik, mint egy idősebb
embernél, hiszen ők már fiatalabb korukban elkezdenek ismerkedni az internet és
a számítógépek világával amin keresztül áramlanak feléjük az információk és
gyorsabban megtanulják szelektálni a lényegtelen vagy esetleg hamis
információkat.
Nekem
is nagyon sok idősebb ismerősöm van, akik közösségi médiákon megosztanak
rengeteg információt, amiről szemmel láthatóan illene tudni, hogy „kamu”, de ez
sokaknak nem esik le és megosztják, mert hitelesnek találják. Ezzel szemben egy
fiatalabb az esetek nagy részében tudja, hogy ezeknek az oldalaknak nem szabad
hinni, mert gyakran átvágnak.
De
térjünk vissza a digitális bennszülöttekre…
Ahogy
már említettem, ezek azok az emberek, akik nem születésüktől kezdve élnek a
digitalizációban, hanem később ismerkednek meg olyan eszközökkel, mint
számítógép, kamera, mobiltelefon, stb.
Szerintem
ennek a megismerkedésnek két oka is lehet: az egyik, hogy tényleg érdekli ez a
világ és meg szeretne mindent tudni róla, a másik, hogy teljes mértékben rá van
utalva.
Példa:
a gyerekek felnőnek és (sajnos a mai világban ez elég gyakori jelenség)
elindulnak külföldre szerencsét próbálni és az esetek nagy részében az adott
ország maradnak. Míg korábban a szülő-gyerek kapcsolat megoldható volt
személyesen és mobiltelefonon, addig itt már ez sokkal bonyolultabb, hiszen az
utazás és a mobilhívások költsége magas és ritkán engedhetik meg maguknak.
Itt
jön képbe az internet és a számítógép. Mert amíg a telefon hívások költségesek,
addig az internetért csak a havidíjat kell kifizetni és senki nem figyeli, hogy
éppen külföldi vagy belföldi oldalakat böngészünk. A szülők (akik 50-es, 60-as
éveikben vannak leggyakrabban) meg kell hogy tanulják kezelni ezeket az
eszközöket, hiszen nekik is ez a legolcsóbb lehetőség a kapcsolattartásra.
És
mi a helyzet a lehetséges unokákkal?
Rájuk
már nyugodtan rá lehet mondani, hogy digitális bennszülöttek. Hiszen a bevett
gyakorlat szerint az anyukák büszkén mutatják a webcamerán keresztül
gyermekeiket a nagyszülőknek már egészen kiskoruktól kezdve. Ahogy a gyermek
nő, megfigyeli a környezetét és ezzel együtt azt is, hogy anya és apa hogyan
tartja a kapcsolatot a nagyszülőkkel, hogyan indítja el a számítógépet és a
különböző programokat, hogyan kezeli a különböző szerkentyűket. Nem ritka, hogy
a gyerek már 3-4 éves korára tökéletesen megtanulja kezelni ezeket.
Én
személy szerint nem értek egyet se a digitális nemzedék, se a digitális
bennszülött és hasonló elnevezésekkel. Nem azért, mert nem igaz a generációra,
hogy hatékonyabban tudja feldolgozni az információt és jobban ért a technikai
eszközökhöz. Hanem azért, mert egyfajta gúnynévnek tűnik. Gúnynév, mert az
idősebb emberek egy része nem tud mihez kezdeni ebben a helyzetben, nem tud
megfelelően alkalmazkodni a modern légkörhöz és legegyszerűbb dolognak
gondolja, ha egy teljesen negatív dolognak állítja be a mai fiatalok fejlődését.
Egy
újabb példával zárnám a bejegyzést: van egy tanár, aki még teljesen más
körülmények között nőtt fel, mint azok a diákok, akiket jelenleg tanít. A mai
diákokra jellemző, hogy tanulás közben zenét hallgatnak vagy megy egyfajta
háttérzajként film a tv-ben/számítógépen. Mit mond erre a tanár? Természetesen
azt, hogy így nem lehet tanulni, képtelenség. És valóban, ő nem tudna így
tanulni, mert teljesen másfajta információ áramlás volt az ő gyermekkorában jellemző,
mint a mai fiatalok gyerekkorában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése