2014. november 25., kedd

Motiváció, motiválatlanság

Mi is az a motiváció?
„A viselkedésünket energizáló és a megfelelő irányba terelő állapot.”
            Beszélünk belső, illetve külső motivációról. A belső motivációnál a gyermeket legfőképpen a kíváncsiság vezérli. Érdeklődést mutat, úgy gondolja tanulni jó dolog. Szintén ide tartozik a beépült motiváció. Ebben az esetben a tanuló szerint a tanulás egy tevékenység, ez a feladata, amely természetes módon jelen van a mindennapjaiban.
            Külső motivációnál beszélhetünk kényszer és presztízs motivációról. Az előbbinél az a jellemző, hogy a gyermek valamilyen jutalmat akar elérni, vagy büntetést szeretne elkerülni. Az utóbbinál a diák ki szeretni emelkedni, jobb akar lenni társainál, tehát semmi estre sem akar rosszabb lenni.
            Tapasztalatok alapján a belső motiváció hamar átfordul külső motivációra, az érdeklődés alábbhagy és ez a folyamat mondhatni visszafordíthatatlan.
            Az oktatásban a tanár a kulcsszereplő. Rendkívül sokrétű feladat ellátására hivatott. Figyelmének szerteágazónak kell lennie, észre kell vennie és kezelnie az egyéni különbségeket. Emellett le kell adnia a tananyagot időre az élmény alapú oktatás módszereivel, hogy a diákoknak ne legyen kedvük mással foglalkozni. Fontos a tanítványok alapos ismerete és a gyermekek szeretete. A pedagógusnál nagyon fontos a hivatásból való oktatás, hiszen ha a pedagógus maga is motiválatlan és nem tekinti hivatásának a szakmáját, nem várható a gyermek belső motivációjának valamilyen szintű helyreállítása sem,. Azt gondolom, hogy csak néhány dolgot említettem meg a pedagógus összetett feladatairól és mondhatom, hogy a pedagógus az oktatás centruma.
            A motiváció témakörén belül mindenképpen meg kell említeni Maslow piramisát. Mint tudjuk, amíg az alsóbb fokokon helyet foglaló szükségletek, alapfeltételek hiányoznak addig hiába is várható, hogy a tanuló megtalálja önmagát és én identitását. Fontos megélnie, hogy számíthatnak rá és megbecsülik, van helye a közösségben. Meg kell tapasztalnia, hogy meg tud csinálni valamit, ez önbizalommal látja el. Saját tevékenységének szabályozásának az énkép kialakításában nagy szerepe van.
            Maslow piramisát a pedagógus szemszögéből is vizsgálhatjuk. Megtehetjük azt az egyszerű megállapítást, hogy ha a tanárnak hiányoznak az alapvető feltételek, nem érzi jól magát az adott pozícióban, akkor hogyan várható el, hogy oly módon oktasson, hogy a diákok érdeklődést felkeltse és a figyelmet megtartsa. A tanár feladata kitalálni és megszervezni hónapról hónapra, milyen lehetőségeket fog kínálni a gyermekeknek, hogy megtapasztalhassák a sikert.

             A tanuló teljesítményének alakulására legnagyobb hatással a tanári munka minősége van. Nehéz feladat a belső motiváció újra felkeltése, amely véleményem szerint olyan módszerekkel lehetséges, amelyben aktivizáljuk a diákokat és örömöt lelnek abban, hogy sikerült megcsinálniuk a feladatot. Amikor megkérdezik otthon a szülők:„Mi volt ma az iskolában?”- nem az lesz a válasz, hogy „Semmi.”- hanem örömmel mesélik, milyen új és érdekes feladatot adott a tanár a tanórán.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése