Mi is az a motiváció?
„A
viselkedésünket energizáló és a megfelelő irányba terelő állapot.”
Beszélünk belső, illetve külső
motivációról. A belső motivációnál a gyermeket legfőképpen a kíváncsiság
vezérli. Érdeklődést mutat, úgy gondolja tanulni jó dolog. Szintén ide tartozik
a beépült motiváció. Ebben az esetben a tanuló szerint a tanulás egy
tevékenység, ez a feladata, amely természetes módon jelen van a
mindennapjaiban.
Külső motivációnál beszélhetünk
kényszer és presztízs motivációról. Az előbbinél az a jellemző, hogy a gyermek valamilyen
jutalmat akar elérni, vagy büntetést szeretne elkerülni. Az utóbbinál a diák ki
szeretni emelkedni, jobb akar lenni társainál, tehát semmi estre sem akar
rosszabb lenni.
Tapasztalatok alapján a belső
motiváció hamar átfordul külső motivációra, az érdeklődés alábbhagy és ez a
folyamat mondhatni visszafordíthatatlan.
Az oktatásban a tanár a
kulcsszereplő. Rendkívül sokrétű feladat ellátására hivatott. Figyelmének
szerteágazónak kell lennie, észre kell vennie és kezelnie az egyéni
különbségeket. Emellett le kell adnia a tananyagot időre az élmény alapú
oktatás módszereivel, hogy a diákoknak ne legyen kedvük mással foglalkozni.
Fontos a tanítványok alapos ismerete és a gyermekek szeretete. A pedagógusnál
nagyon fontos a hivatásból való oktatás, hiszen ha a pedagógus maga is
motiválatlan és nem tekinti hivatásának a szakmáját, nem várható a gyermek
belső motivációjának valamilyen szintű helyreállítása sem,. Azt gondolom, hogy
csak néhány dolgot említettem meg a pedagógus összetett feladatairól és
mondhatom, hogy a pedagógus az oktatás centruma.
A motiváció témakörén belül
mindenképpen meg kell említeni Maslow piramisát. Mint tudjuk, amíg az alsóbb
fokokon helyet foglaló szükségletek, alapfeltételek hiányoznak addig hiába is
várható, hogy a tanuló megtalálja önmagát és én identitását. Fontos megélnie,
hogy számíthatnak rá és megbecsülik, van helye a közösségben. Meg kell
tapasztalnia, hogy meg tud csinálni valamit, ez önbizalommal látja el. Saját
tevékenységének szabályozásának az énkép kialakításában nagy szerepe van.
Maslow piramisát a pedagógus
szemszögéből is vizsgálhatjuk. Megtehetjük azt az egyszerű megállapítást, hogy
ha a tanárnak hiányoznak az alapvető feltételek, nem érzi jól magát az adott
pozícióban, akkor hogyan várható el, hogy oly módon oktasson, hogy a diákok
érdeklődést felkeltse és a figyelmet megtartsa. A tanár feladata kitalálni és
megszervezni hónapról hónapra, milyen lehetőségeket fog kínálni a gyermekeknek,
hogy megtapasztalhassák a sikert.
A tanuló teljesítményének alakulására
legnagyobb hatással a tanári munka minősége van. Nehéz feladat a belső
motiváció újra felkeltése, amely véleményem szerint olyan módszerekkel
lehetséges, amelyben aktivizáljuk a diákokat és örömöt lelnek abban, hogy
sikerült megcsinálniuk a feladatot. Amikor megkérdezik otthon a szülők:„Mi volt
ma az iskolában?”- nem az lesz a válasz, hogy „Semmi.”- hanem örömmel mesélik,
milyen új és érdekes feladatot adott a tanár a tanórán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése