Amikor
a ’80-as, ’90-es években születettek még kisiskolások voltak, valószínűleg
elképzelhetetlen volt számukra, hogy az év végi osztályzataikat ne számok
formájában kapják meg, hanem szöveges értékelésként (esetleg a különböző
művészeti vagy speciális iskolák tanulóinak volt megszokott, de ezekben az
intézményekben is törekedtek a „hétköznapi” értékelésre).
Ma
már szinte minden alsó tagozatos diák egy rövid szöveges értékelés formájában
kapja meg, milyen volt a teljesítménye az adott tanévben.
De
valóban jó ez a rendszer?
Magával
az elképzeléssel én is egyetértek, hiszen a gyerekeket nem lehet csupán 5 szám
segítségével értékelni. Minden gyermek más és más, teljesen eltérő adottságaik
vannak, mindenki másban tehetséges. A szülő is az ilyen szöveges értékelésekből
tudhatja meg, hogy a tanár mit gondol a gyerekéről és miben kell esetleg
változtatnia a nevelését illetően.
A
baj ott kezdődik, hogy ezek a szöveges értékelések pusztán egy sablont
követnek. Volt szerencsém beleolvasni egy ilyen értékelésbe és olyan
szakkifejezések kerültek bele, melyek az egyszerű szülők számára érthetetlenek
(el lehet képzelni, hogy egy hátrányos helyzetű gyermek tanulatlan szülei
mennyit értenek meg ebből). Úgy tűnt, a tanár csak tehernek érzi a bizonyítvány
megírását és próbált minél hamarabb túlesni rajta, így nem is igazán az adott
gyermek kvalitásait vette figyelembe. Ugyan azt a szöveget írta le, melyet
valószínűleg a másik 20-30 bizonyítványba is, 1-2 szó változtatásával, hogy
azért mégis személyesnek tűnjön az értékelés.
A
probléma forrása talán az lehet, hogy a jelenleg is tanítók nagy részét még
szintén számok alapján értékelték és a főiskolai/egyetemi képzés során is ezt a
példát sulykolták beléjük (hiszen mennyivel egyszerűbb a gyereket csupán pontok
alapján leosztályozni, és egy kicsit mélyebbre ásni a lelkében, hogy megtudjuk,
miért nem megy neki az adott tantárgy? Persze feleléseknél a diák szóban ad
számot a tudásáról, de a tanárok nagy része ekkor is egy sablon vagy vázlat
alapján értékeli a prezentációt).
Véleményem
szerint, ha ezeket az értékeléseket a tanárok lelkiismeretesen (ugyan az adott
sablon iránymutatását felhasználva) a saját szavaikkal formálnák meg az adott
gyerekről, akkor egy olyan fejlesztő munkát tudnának megcsinálni, mellyel a
tehetséges gyerekeket még inkább tudnák fejleszteni, és az átlagos képességű
gyermekek gyengeségeit is meg tudnák oldani. Emellett a szülőknek is sokkal
kézzelfoghatóbb és személyesebb lenne az értékelés, és úgy éreznék, a
gyermekeiket a tanár kellő odafigyeléssel „neveli”.
Fontos
kitérni arra is, hogy a technikai fejlődésnek köszönhetően elindult egyfajta
elektronikus osztálynapló, melyet a szülő bármikor, bárhol el tud érni internet
segítségével. Ebbe a rendszerbe a tanárnak felelések után egyből be kell vinnie
az osztályzatot és ez igaz akkor is, amikor a dolgozatokat kiosztja. Elméletben
a szülő már ekkor megtudhatja a jegyet, még mielőtt a gyermeke hazamenne és
elújságolhatná az örömhírt vagy épp a nem kívánt jegyet.
De
vajon jó ez a gyereknek?
A
válasz szerintem nagy részben nem. Ugyan is a gyereknek számítanak a legapróbb
sikerélmények is és egy ötös elmondásakor látja a szülei örömét, mely további
erőt ad neki a jó teljesítmények eléréséhez. Ezzel ellentétben, ha a szülő már
előre értesült az elektronikus naplóból az érdemjegyről, akkor elintézheti
annyival a gyereket, hogy már láttam az interneten. Ebben az esetben a gyerek
azt érezheti, nem érdekli különösebben a szüleit a jó osztályzat és így nem
lesz, ami pluszban motiválja a tanulásra.
Abból
a szempontból viszont van előnye a rendszernek, hogy a rossz jegyeket a szülő
nagyobb eséllyel tudja meg, és egy rosszabb magaviseletű tanuló ezt már nem
tudja átjavítani az ellenőrzőjével ellentétben.
Összességében
az elektronikus naplónak a gyermek motivációjának szempontjából inkább hátránya
van, míg tájékoztatási rendszerként tökéletesen funkciónál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése